Variabler förekommer vanligtvis i riklig mängd i ett program. Det kan handla om data som erhålles från användaren (tangentbordstryckningar, musklickningar etc), från datorn eller som produceras i själva programmet. Variabler kan sägas vara värden som är okända när programmet skrivs och/eller förändras under programkörningen.

 

Ett försök till en metafor

För att förstå variabler brukar man ibland jämföra datorns minne med en byrå. Värden som datorn ska hantera måste lagras någonstans i minnet och det kan motsvara att lägga något i en byrålåda. Eftersom datorns minne är en gigantisk byrå så finns det mängder med lådor. För att veta vilken låda man lagt något i sätter man en liten namnlapp på lådan. Låder som används får alltså ett namn. Vissa saker tar större plats än andra så därför behöver man lådor av olika storlek. De olika lådtyperna är specialgjorda för olika saker, så rätta sak i rätt låda. Namn på låder motsvarar variabelnamn och lådtyp är det som kallas datatyp.

 

Att skapa en variabel

Varje variabel måste innan den används deklareras, vilket innebär att man hittar på ett variabelnamn samt anger vilken datatyp det är. Grundprincipen för variabeldeklaration är följande:

datatyp variabelnamn;

 
Variabelnamnet hittar du själv på. Du får endast använda bokstäverna a-z, siffror och understrykningstecken i variabelnamnet, dock får inte första tecknet vara en siffra.

C/C++ gör skillnad på versaler och gemener (stora och små bokstäver) och därför kan det vara klokt att genomgående enbart använda gemener (dvs. små bokstäver), eller hitta något annat system för namngivningen.
Du bör helst välja variabelnamn som tydliggör vad det är för variabel.

Före variabelnamnet skriver du datatypen, vilket förklaras på nästa sida.

 
© Stockholms Stad 2001