Denna uppgift handlar om att belysa
de vanligaste u-landsfrågorna. Arbetsgången blir beroende
av om läraren/eleverna väljer att arbeta i grupper eller
individuellt. Arbetar man i grupp består processen av att
först belysa ett fördjupningsämne ur ett mer generellt
perspektiv i grupp och i andra fasen att fördjupa sig individuellt.
I grupp:
Arbetet består alltså av två delar:
Den första fasen består av att fördjupningsämnet
belyses ur ett generellt u-landsperspektiv.
Den andra fasen innebär att varje elev gör en individuell
fördjupning med koppling till gruppens gemensamma fördjupningsämne.
Det individuella arbetet kan framställas på olika sätt,
som en artikel i en tidskrift, en muntlig redovisning, en PowerPoint-presentation,
en videokonferens eller liknande. Bilder, kartor, tabeller får
gärna användas för att förtydliga.
Ex: Gruppen gör ”Resurser och produktion” och
den enskilde eleven gör ”Vad beror livsmedelskrisen på?”
|