Utvecklingsfrågor

Denna uppgift handlar om att belysa de vanligaste u-landsfrågorna. Arbetsgången blir beroende av om läraren/eleverna väljer att arbeta i grupper eller individuellt. Arbetar man i grupp består processen av att först belysa ett fördjupningsämne ur ett mer generellt perspektiv i grupp och i andra fasen att fördjupa sig individuellt.

I grupp:
Arbetet består alltså av två delar:

Den första fasen består av att fördjupningsämnet belyses ur ett generellt u-landsperspektiv.

Den andra fasen innebär att varje elev gör en individuell fördjupning med koppling till gruppens gemensamma fördjupningsämne. Det individuella arbetet kan framställas på olika sätt, som en artikel i en tidskrift, en muntlig redovisning, en PowerPoint-presentation, en videokonferens eller liknande. Bilder, kartor, tabeller får gärna användas för att förtydliga.

Ex: Gruppen gör ”Resurser och produktion” och den enskilde eleven gör ”Vad beror livsmedelskrisen på?”

Bild på person som studerar

Individuellt:
Arbetet består av två delar, integrerade till en.

Här fördjupar sig eleven i ett ämne generellt och specifikt. Redovisning kan som ovan ske på flera olika sätt.

Ex: Eleven skriver om demografi – befolkningsfrågor och belyser dessa med exemplen Botswana – Sverige?

Fördjupningsämnen

  • Demografi
    Fördjupningsämnet ställer befolkningsfrågor som t.ex. befolkningstillväxt, överbefolkning, migration och urbanisering i centrum.

  • Politisk geografi
    Fördjupningsämnet fokuserar på problem kopplade till gränsdragningar i förhållande till s.k. naturliga gränser, därtill etniska motsättningar.

  • Resurser och produktion
    Fördjupningsämnet tangerar u-ländernas resurser, produktion och sysselsättning och berör frågor som utbredning och användande av resurser, fördelning mellan olika branscher, barnarbete och råvaruberoende.

  • Klimat & växtlighet
    Detta fördjupningsämne fokuserar på de gränser som naturen sätter för t.ex. jordbruket till följd av det klimat och den växtlighet som råder i u-landsområdena. Torka, översvämning, jorderosion, ökenspridning.

  • Sociala frågor
    Fördjupningsämnet fokuserar på den sociala sektorn och frågor som berör skola, hälsovård och sjukvård. Malaria, HIV, mänskliga rättigheter och kvinnornas situation (kvinnoperspektiv).

  • Vad är utveckling?
    Här läggs fokus på problematiken i u-länder. Frågor som kan ställas: Vad är utveckling? Kan man mäta utveckling? Fokus läggs även på bistånd.

    Alla fördjupningsarbeten diskuteras utifrån ett u-landsperspektiv.

    Litteraturtips:

    Läroboken
    Tidskrifter, t.ex. Fjärde Världen, Latinamerika, Sydasien, Södra Afrika, Omvärlden, SOS Barnbynytt, Världshorisont, Epok och Tempus.
    Annan valfri litteratur, fråga gärna bibliotekarie om hjälp.

    Länktips:

    Utrikespolitiska institutet – kortfakta om alla länder: - http://www.ui.se/fakta/fakta.htm
    Fakta om världens länder (eng.): - http://www.odci.gov/cia/publications/factbook/index.html

    UNESCO: - http://www.unesco.org/
    FN: - http://www.sfn.se/
    Amnesty: - http://www.amnesty.se/
    Fjärde Världen: - http://www.f4world.org/
    Rädda Barnen: - http://www.rb.se
    SIDA: - http://www.sida.se/

    Regionalt:
    Svenska Afghanistankommittén: - http://www.sak.a.se/
    Sökhjälp om Afrika (eng.): - http://www.africahome.com/
    Afrikagrupperna: - http://www.afrikagrupperna.se/
    LA, Latinamerika: - http://www.ubv.se/la/
    Palestinagrupperna i Sverige (PGS): - http://www.palestinagrupperna.a.se/