Internationell politik |
Modulen inleds med en introduktion till begreppet internationell politik. Texten syftar till att påvisa komplexiteten och svårigheterna i den internationella politiken. Den internationella politikens ”spelregler” förklaras kortfattat och olika typer av aktörer presenteras. I avsnitten om FN och EU har strävan varit att lägga tyngdpunkten i presentationen på verksamheten i stället för på organisationen i sig. Genom att peka på och problematisera aktuella frågor inom respektive organisation söker presentationen motivera till fördjupade studier, där även organisationernas hemsidor används som källor. Frågorna (”Att reflektera över”) är tänkta att stimulera till reflektion över den internationella politikens villkor och problem, och kan även utgöra underlag för diskussion mellan kursdeltagare vid fysiska träffar eller on-line. Diskussionerna kopplas med fördel till aktuella skeenden inom internationell politik. Kommentarer till uppgifterna Uppgift 2 syftar till att medvetandegöra kursdeltagaren om kopplingen mellan geografi och politik genom en studie av geopolitiska samband i Europa. (Kursdeltagarna förutsätts ha grundläggande kunskaper i Europas geografi.) Uppgiften kan med fördel redovisas med hjälp av grafiska framställningar; ex. historiska och geografiska kartor. Uppgift 3 syftar till att öka kursdeltagarens medvetenhet om nord- sydkonflikten och om utvecklingsländernas maktposition såväl ekonomiskt som politiskt. Vid fysiska träffar eller on-line kan kursdeltagare för varandra presentera det valda landets situation och presentera sina egna slutsatser om landets roll i den internationella politiken. Resultaten av analysen kan också kopplas till en diskussion om maktförhållanden inom världssamfundet. Uppgift 4 ger kursdeltagen möjlighet att fördjupa sig i valfria områden inom EU:s verksamhetsfält. Genom en fördjupad studie av ett verksamhetsområde (eller två områden) får kursdeltagaren, utöver kunskaper om EU:s kompetensområden, även en inblick i EU:s uppbyggnad och beslutsgång. Uppgift 5 kan även preciseras så att den särskilt uppmanar till reflektion över massmediernas roll i internationella konflikter. Analysdelen i uppgiften bör särskilt betonas. |
![]() |