Mottagaranpassning

De flesta texter ska läsas av andra. När du skriver en text, oavsett om det är ett referat, en berättelse eller en recension, bör du tänka på vem som ska läsa texten (vem som är mottagare).

En barnbokstext kan till exempel inte innehålla för svåra ord eller för långa meningar.

En kvällstidningsartikel ska kunna läsas av en stor varierad publik medan en artikel i en facktidskrift, till exempel en datatidning eller ekonomitidning kan vara mer specialiserad (fler fackuttryck). Se på exemplet ur Aktiespararen nedan. Flera av begreppen är svåra att förstå för någon som inte är insatt i vare sig IT- eller aktievärlden, utanför tidningens mottagarkrets.

Ur Aktiespararen nr 8/2001:

I flera stora företag fördubblas lagringsbehovet varje år, och den växande informationsmängden blir allt mer komplex att administrera, att söka i och att skydda. Att skräddarsy och leverera lösningar efter kundens behov är ProActs specialitet. Bolagets fokus har nyligen breddats till att omfatta datalagring, nät och säkerhet - det vill säga infrastruktur. Flertalet av bolagets 260 medarbetare har teknisk inriktning och med en större installerad bas hos kunder ökar efterfrågan på användarstöd och underhåll.

Mottagaranpassning gäller inte bara svårighetsgraden på språket utan också själva ämnet. En tidning som vänder sig till unga människor tar inte upp exakt samma ämnen som en tidning för pensionärer.

Tänk på att anpassa de texter du skriver för kursen till dina kurskamrater, om inget annat anges, alltså till publik utan specialinriktning.